ServiceDesign & Customer Experience, CX

Design af komplekse servicesystemer & kundeoplevelser, CX

En service er et komplekst sammensat system af forskellige touchpoints brugerne møder på tværs af tid og sted.

Servicedesign er værktøjet, der gør det muligt at integrere disse individuelle touchpoints i en sammehængende designet brugeroplevelse, der er forankret i en klar vision for din virksomheds forretningsstrategiske værdilevering.

Det centrale værktøj og omdrejningspunkt for servicedesign aktiviteter som analyser, ideation, prototyper, dokumentation mv. er service blueprintet.

Modsat mange andre kurser i servicedesign, så er vores kurser 100% fokuseret på dette værktøj. Derfor får du dels en grundig introduktion til service blueprint samt hands-on øvelser med brug af det. Hertil får du vores Powerpoint skabelon (også i Keynote).

Praktisk information

14.750 kr. (ekskl. moms)
▶︎ Ved 3-for-2 tilbud 9.833 kr.

3 dage fra 9:00-16:00

✔︎ Gratis ubegrænset sparring
✔︎ Gratis 1 times oplæg for dit team

Kursusdatoer 2025:
28. - 30. januar, 2025
12. - 14. august, 2025

København
Rahbeks allé 21
1801 Frederiksberg C.


Tilmeld kursus


Spørgsmål til kurset?

Kontakt kursusansvarlige
Rune Nørager:

40 41 44 22

kontakt@uxcampus.dk

Hvorfor deltage i kurset?

Formålet med kurset i servicedesign er systematisk at undersøge, visualisere, analysere og udvikle samspillet brugerne har med din service eller produkt, for at sikre konkurrencedygtige brugeroplevelser og dermed højere realiseret værdi på tværs af stakeholders (f.eks. kunder, medarbejdere, leverandører, samarbejdspartnere og investorer).

Når man arbejder med serviceleverancer, arbejder man med stor kompleksitet. Der er behov for orkestrering af mange aktiviteter og aktører og dette øger risiko for fejl og varierende serviceoplevelser. På kurset vil du lære at bruge servicedesign-værktøjer, der er udviklet til at konkretisere og skabe klarhed i kompleksitet, samt guide dig til effektivt at kunne arbejde med optimering og videreudvikling af din serviceleverance.

Service blueprintet er det mest alsidige, robuste og gennemgribende værktøj i servicedesignværktøjskassen. Derfor bruger vi en hel dag på kurset til at gå i dybden med netop det værktøj. Du kan læse vores guide til Service Blueprints her.

Det du lærer

På kurset lærer du både den overordnede servicedesign tankegang, tilhørende teorier samt de helt praktiske værktøjer. Servicedesign er centreret omkring en række værktøjer som vi vil introducere, aktivere og træne. I løbet af workshoppen vil kursisterne få hands-on erfaring med brugen af disse værktøjer og vi vil arbejde med at gøre disse til en integreret del af deltagernes forståelsesramme. Hvert værktøj aktiveres med dybe indsigter i de involverede medarbejdere og kunders behov samt markedsforudsætninger.

Se det detaljerede kursusprogram nedenfor.

Kursusprogram


Dag 1

1. Logikken i ServiceDesign

  • Sådan bygger servicedesign på brugercentreret design (også kaldet design thinking).

  • Begrebsafklaring: CX, UX, Usability m.fl.

  • Logikken i servicedesign: produkter og services.

  • Syv servicedesign projektyper.

  • ✎ Øvelse: Scoping af dit servicedesign projekt: "hvilke servicedesign projekttyper skal du arbejde med?"

2. De centrale servicedesign værktøjer

  • Mapning af servicens byggeklodser

  • Introduktion til kunderejsen.

  • Introduktion til stakeholder maps.

  • Introduktion til service blueprintet.

  • ✎ Øvelse: Afdækning af servicens byggeklodser.

  • ✎ Øvelse: Mapning af kunderejsens fem faser.

Dag 2

3. Service Blueprinting

  • Analyse og design med et service blueprint.

  • Best practice servicedesign guidelines.

  • Analyse og design af services med service blueprint.

  • ✎ Øvelse: Blueprinting af din service.

4. Optimering af touchpoints

  • "Brugergrænsefladen" i services: touchpoints (kontaktpunkter).

  • Samspil mellem touchpoints.

  • Adfærdsdesign på touchpointniveau i services.

  • ✎ Øvelse: Optimering af touchpoints.

Dag 3

5. Service recovery design

  • Design af robuste services.

  • Nedbrud i services og kundeklager.

  • Proaktiv og reaktiv service recovery.

  • ✎ Øvelse: mapning af dine proaktive og reaktive service recovery muligheder.

  • ✎ Øvelse: design af "service performance triggers" og handlinger.

6. Din servicedesign handlingsplan

  • Kom godt i gang med servicedesign.

  • Argumenter for værdien af servicedesign.

  • ✎ Øvelse: din servicedesign handlingsplan.

Hvorfor vælge UX CAMPUS til at lære om ServiceDesign & Customer Experience, CX?

  • Dine undervisere har stor erfaring med brugertests fra vores daglige arbejde.

  • Vores uddannelsesmæssige baggrunde giver os en solid baggrund i design af eksperimentelle studier af høj kvalitet.

  • Kurset er bygget op omkring praktiske skabeloner, der understøtter dit arbejde med brugertests. Dem får du udleveret digitalt.

  • Du får gratis support så vi kan hjælpe dig når du har behov for det - eks. når du skal forberede din næste brugertest.

Hvem deltager typisk i dette kursus?

  • UX/UI udviklere

  • Bruger researchere

  • Systemudviklere

  • Designere

  • Ansvarlige for brugertests (usability tests)

  • QA / QC ansvarlige.

Deltagerforudsætninger:

Der kræves ingen forudsætninger for at deltage.

Har du allerede erfaring med at brugerteste vil du opleve at du får en dybere og mere systematisk viden og færdigheder. Eksempelvis mere præcist arbejde med måle endpoints, dataanalyse, root-cause analyser samt interviewteknikker.

Det får du med kurset:

Små hold. Maks 10 personer.

Interaktivt PDF kompendium.

Praktiske øvelser med fokus på din virksomheds projekter.

Kursusdiplom: Printet og digital PDF



Efter kurset:

Gratis oplæg for dit team

Gratis sparring

Sådan får du din chef til at godkende dit kursus.


Vi har samlet en liste med gode argumenter for hvordan et kursus til dig skaber værdi for dit team og din virksomhed.




Tilmeld kurset:

ServiceDesign & Customer Experience, CX


Kursuslængde: 3 dage

Tid: 9:00-16:00

Pris: 14.750 eksklusiv moms



✔︎ Gratis ubegrænset sparring.

✔︎ Gratis 1 times oplæg for dit team inkluderet.



Spørgsmål til kurset?

Kontakt kursusansvarlige
Rune Nørager:

40 41 44 22

kontakt@uxcampus.dk