Infografikker & Datavisualisering:

Grafisk formidling af kompleks information

Et billede siger mere end 1000 ord

Komplicerede budskaber kan med fordel formidles mere enkelt og engagerende med grafiske visualiseringer som infografikker. Selvom infografikker anvendes bredt, så har de et endnu større potentiale end vi ser i dag. Den primære kanal til kommunikation af kompleks information er stadig tekst. I bedste fald tilsat lidt “stemningsgrafik”.

Grafisk visualisering kan bruges til formidling af nærmest alt.

Her et lille udpluk:

  • Lovgivning: Skatteregler, barselslovning, pension.

  • Finans: Husbelåning, økonomiske oversigter, afdragsordninger, kontoudtog.

  • Sundhed: Organdonation, medicinske procedurer, symptomer på sygdomme.

  • Virksomhedsdata: Produktionsdata, Power BI dashboards, rapporter

  • Journalistik: Valgresultater, politiske analyser, lovforslag, samfundsundersøgelser

  • Madlavning: Opskrifter, ernæringsinformation, madlavningsteknikker, måltidsplaner.

  • Rejser: Ruteplaner, turistguider, pakkelister, rejsebudgetter.

  • Miljø: Bæredygtighedsrapporter, CO₂-aftryk, genbrugsguider, klimaforandringer.

Værdien af grafisk formidling

Der er en række veldokumenterede fordele når vi supplerer elller helt erstatter tekst med grafik og informationsvisualisering:

  • Mere korrekt forståelse af information

  • Information kan tilgås lettere - og af flere.

  • Mere kompleks information kan formidles.

  • Informationen bliver mere engagerende.

  • Flere perspektiver af informationen kan præsenteres.

Disse fordele har værdi uanset dit publikum er (borger, kunde, medarbejder) og typen af information (lægfaglig, professionel, teknisk, underholdning).

MEN! Alt for mange infografikker har fejl!

Præmissen for at realisere værdien af grafisk visuel information er dog at man mestrer det visuelle sprog. Alt for mange infografikker er præget af at være “tomme kalorier” hvor de primært ser lækre ud, men dybest set ikke bidrager til en egentlig bedre forståelse hos brugeren. Eller endnu værre - nogle infografikker er decideret forkerte og kan dermed støje eller direkte vildlede.

Derfor lærer du på kurset de basale visuelle spilleregler for effektiv og korrekt visuel formiling, så du kan kommunikere visuelt uden fejl. Disse spilleregler er rodfæstet i videnskabelig viden om hvordan vores syn og hjerne fungerer.

På kurset arbejder vi case-baseret med at både at designe infografikker fra bunden samt review og kvalitetssikre eksisterende infografikker.

    • Infografik: Informationsgrafik, datavisualisering, grafisk datarepræsentation, visuel dataformidling.

    • Informationsvisualisering: Datavisualisering, informationsgrafik, grafisk datarepræsentation, visuel dataanalyse.

    • Funktionel grafik: Anvendt grafik, praktisk grafik, funktionel datavisualisering, operationel grafik.

    • Power BI dashboards: Interaktive datavisualiseringer, forretningsintelligens dashboards, analytiske dashboards, interaktive rapporter.

    • Digital grafisk formidling: Digital visuel kommunikation, elektronisk grafisk kommunikation, digital informationsgrafik, online grafisk formidling.

    Fælles for alle disse typer af grafiske visualiseringer er at de kan formidle kompleks information letforståeligt og engagerende.

Praktisk information

5.550 kr. (ekskl. moms)
1 dag fra 9:00-16:00

Kursusdatoer 2025:
9. april, 2025
28. august, 2025


Frederiksberg
Rahbeks allé 21
1801 Frederiksberg C.


Tilmeld kursus



Spørgsmål til kurset?

Kontakt kursusansvarlige
Rune Nørager:

40 41 44 22

kontakt@uxcampus.dk

Det får du med kurset:

Små hold. Maks 10 personer.

Praktiske øvelser med fokus på din virksomheds projekter.

Kursusdiplom: Printet og digital PDF

Gratis sparring efter kurset


Hvem er du?

Kurset henvender sig til flere typer af deltagere:

  1. Grafikere. Du arbejder allerede på den grafiske æstetik akse og måske allerede med infografikker, men ønsker at blive bedre til at øge kvalitete på den informationsmæssige side - og undgå at lave fejl!

  2. Domæneeksperter. Som domæneekspert arbejder du indenfor et vidensområde hvor du eller din arbejdsplads kunne have gavn af at anvende infografikker. Det kan både være til eksperter eller til lægfagligt publikum — målsætningen er at gøre kompleks information let forståelig og engagerende.

  3. Du er typisk også journalist, interaktionsdesigner eller webredaktør.

Relevant for dig?

Hvis du er i tvivl om kurset matcher dine behov og forudsætninger så ring endelig til os på: 4041 4422

Det du lærer - helt kort

✔︎ Forståelse af hvorfor og hvordan infografikker virker.

✔︎ Argumentere for værdien af grafisk formidling.

✔︎ Typer af infografikker samt deres fordele og ulemper.

✔︎ Designe infografik fra bunden.

✔︎ Guidelines til effektiv grafisk formidling.

✔︎ Undgå typiske fejl i infografikker.

✔︎ Reviewe infografikker ift. fejlsøgning og optimering.

Kursusprogram


Dag 1

Formiddag, 9-12

  • Oversigt med typer af grafiske visualiseringer
  • Sådan læser hjernen effektivt grafik

    ☕️ Pause

  • Infografik designguidelines 1-5
  • ✏️ Case øvelse 1: Anvend designguidelines 1-5

    ☕️ Pause

  • Infografik designguidelines 6-10
  • ✏️ Case øvelse 2: Anvend designguidelines 6-10

    🍽️ Frokost

Eftermiddag, 13-16

  • ✏️ Øvelse 1: reviews af infografikker (gerne dine cases).

    ☕️ Pause

  • Design af infografik fra bunden
  • ✏️ Øvelse 2: design af infografik (gerne dine cases)

    ☕️ Pause

  • Supplerende designguidelines 11-15.
  • ✏️ Øvelse 3: reviews af infografikker (gerne dine cases).

  • Afrunding og aftale om individuel sparring.

Tilmeld kurset:

Infografikker & Datavisualisering. Grafisk formidling af kompleks information.


Kursuslængde: 1 dag

Tid: 9-16

Pris: 5.500 eksklusiv moms



✔︎ Gratis ubegrænset sparring efter kurset.



Spørgsmål til kurset?

Kontakt kursusansvarlige
Rune Nørager:

40 41 44 22

kontakt@uxcampus.dk