Brugercentreret Design & Design Thinking

Fra brugerresearch til løsninger

Brugercentreret Design (UCD) og Design Thinking er en procesværktøjskasse, der hjælper dig til systematisk at indsamle relevant viden om dine brugeres behov og kanalisere denne viden struktureret ind i produktudviklingen.

Foruden Brugercentreret og Brugerdrevet Design har du måske hørt om Design Thinking, ISO-9241-210… kært barn har mange navne. Vi kalder det for brugercentreret design og anvender Double Diamond modellen fra British Design Council som visualisering af den fælles logik alle disse designprocesværktøjer refererer til.

For der er faktisk ikke substantiel forskel på dem. Derfor anvender vi den mest udbredte og defacto-standardiserede tilgang. Samtidig sørger vi for at knytte bånd og oversætte mellem dem, så du let kan koble din viden an til de forskellige modeller.

Praktisk information

14.750 kr. (ekskl. moms)
▶︎ Ved 3-for-2 tilbud 9.833 kr.

3 dage fra 9:00-16:00

✔︎ Gratis ubegrænset sparring
✔︎ Gratis 1 times oplæg for dit team

Kursusdatoer 2025:
25. - 27. marts, 2025
16. - 18. september, 2025

København
Rahbeks allé 21
1801 Frederiksberg C.


Tilmeld kursus


Spørgsmål til kurset?

Kontakt kursusansvarlige
Rune Nørager:

40 41 44 22

kontakt@uxcampus.dk

Hvorfor deltage i kurset?

Brugercentreret design er en veletableret praksis, som er mere aktuel og relevant end nogensinde før, givet det fokus der er kommet på brugen af design til at skabe ny værdi og forretning indenfor alle brancheområder. Når McKinsey køber et designbureau som Lunar, så er det fordi design er kritisk ift. alle dele af en forretning!

Kurset giver både deltagere helt uden baggrund og dem som allerede kender til brugerdrevet design en solid introduktion til hele processen og de centrale værktøjer og aktiviter, der indgår i den.

Med kurset får du færdighederne til at kunne gennemføre alle dele af en brugercentreret designproces eller arbejde fokuseret med enkelte faser.

Det du lærer

Kurset giver dig helt praktiske færdigheder til at arbejde med en brugercentreret designproces. Du får en grundig gennemgang af alle processens faser og de tilhørende værktøjer.

Kurset er opdelt på et introducerende overbliksmodul, der kobler den viden og erfaring du måske allerede har med udviklingsprocesser, samt skaber et tiltrængt overblik i et rodet designfelt.

Efterfølgende dykker vi ned i de fire centrale designproces-moduler, der modsvarer hver af de fire faser i double-diamond modellen:

  • Right Design: User Research & Discovery.

  • Right Design: Definere, syntetisere og value propositions.

  • Designed Right: Ideation og udviklingsfasen.

  • Designed Right: Design implementering og levering

Hver fase har en eller flere øvelser, der giver dig hands-on erfaring med processen og værktøjerne. Samtidig får du rig lejlighed til at spørge ind til logikker og rationaler i designprocessen.

Se det detaljerede kursusprogram nedenfor

Kursusprogram


Dag 1

1. Designprocess rammeværktøjer

  • Introduktion til den brugercentrede designproces med udgangspunkt i Double Diamond Modellen fra British Design Council

  • Få overblik over de mest brugte designproces rammeværktøjer og hvordan de relaterer sig til hinanden (Design Thinking, User-Centred Design, Contextual Design, ISO-9241-210, IEC-62366, System Engineering V-model).

  • Profilering af typiske projekter ift. skalering af en brugercentreret designprocess: fra "me too" fast track udvikling til disruptive designinnnovation.

  • ✎ Øvelse: Kortlægning af din virksomheds eksisterende udviklingsprocesser til double diamond modellen og identificering af nye tiltag.

2. User research & discovery

  • Scoping og strategi for at sikre det rigtige designfokus med brugerindsigter (Research and discovery).

  • Tilvejebringelse og brug af primære og sekundære (desk research) brugerdata og deres samspil.

  • Værktøjer til at indsamle primære brugerdata samt deres fordele og ulemper (bl.a. observation, deltagelse, videoprober, interviews, og fokusgrupper).

  • ✎ Øvelse 1: Kvalitetsikring af brugerindsigter med systematiske socio-tekniske kortlægninger (STReBa-værktøjet).

  • ✎ Øvelse 2: Scoping og design af en user research aktivitet.

Dag 2

3. Definere, syntetisere og value propositions

  • Værktøjer til analyse, syntese og kommunikation af brugerindsigter (personas, user journeys, value & experience maps, task analyse).

  • Systematisk kortlægning af aktører (stakeholders), brugersegmentering og prioritering.

  • Brug af designprober til at teste, validere og kvalificere brugerindsigter og hypoteser.

  • Benchmarking af produkter og services ift. brugerindsigter.

  • Design af projektbriefs med 1) Value Proposition Canvas og 2) UX-ValueEQ.

  • ✎ Øvelse 1: Analyse og kortlægning af dit produkt eller service med UX-ValuEQ.

  • ✎ Øvelse 2: Identificering af "claim opportunities" og "unique selling points" for dit produkt eller service.

Dag 3

4. Ideation & udviklingsfasen

  • Definere design space og kravspecifikationer.

  • Specifikation af brugerkrav ift. IEC 62366-1:2015 designproces til udvikling af medicinsk udstyr.

  • Ideation og prototypedesign. Typer af mock-ups og prototyper samt redskaber til at visualisere og konceptualisere.

  • Den iterative designproces med brug af formative usability tests (samt afsluttende validerende summative test).

  • ✎ Øvelse 1: Specificere krav og ideation ift. disse.

  • ✎ Øvelse 2: Definere brugsspecifikationer ift. IEC 62366-1:2015 standarden.

5. Implementering og levering

  • Brug af user stories og personas i udvikling og implementering.

  • Strømlining af implementeringen med design guidelines og style guides.

  • User acceptance testning (UAT) og summative testning.

  • Understøttelse af marketing og salg med kommunikation af selling points og claims.

  • Supplerende design touchpoints: deployment, brugervejledninger, packaging.

  • ✎ Øvelse 1: Udvikling af design guidelines og style guides.

  • ✎ Øvelse 2: Udvikling af en usability test plan.

Hvorfor vælge UX CAMPUS til at lære om Brugercentreret Design & Design Thinking?

  • Dine undervisere har stor erfaring med brugertests fra vores daglige arbejde.

  • Vores uddannelsesmæssige baggrunde giver os en solid baggrund i design af eksperimentelle studier af høj kvalitet.

  • Kurset er bygget op omkring praktiske skabeloner, der understøtter dit arbejde med brugertests. Dem får du udleveret digitalt.

  • Du får gratis support så vi kan hjælpe dig når du har behov for det - eks. når du skal forberede din næste brugertest.

Hvem deltager typisk i dette kursus?

  • UX/UI udviklere

  • Bruger researchere

  • Systemudviklere

  • Designere

  • Ansvarlige for brugertests (usability tests)

  • QA / QC ansvarlige

Deltagerforudsætninger:

Der kræves ingen forudsætninger for at deltage.

Har du allerede erfaring med at brugerteste vil du opleve at du får en dybere og mere systematisk viden og færdigheder. Eksempelvis mere præcist arbejde med at måle endpoints, dataanalyse, root-cause analyser samt interviewteknikker.

Det får du med kurset:

Små hold. Maks 10 personer.

Interaktivt PDF kompendium.

Praktiske øvelser med fokus på din virksomheds projekter.

Kursusdiplom: Printet og digital PDF



Efter kurset:

Gratis oplæg for dit team

Gratis sparring

Sådan får du din chef til at godkende dit kursus.


Vi har samlet en liste med gode argumenter for hvordan et kursus til dig skaber værdi for dit team og din virksomhed.




Tilmeld kurset:

Brugercentreret Design & Design Thinking


Kursuslængde: 3 dage

Tid: 9:00-16:00

Pris: 14.750 eksklusiv moms



✔︎ Gratis ubegrænset sparring inkluderet.

✔︎ Gratis 1 times oplæg for dit team inkluderet.



Spørgsmål til kurset?

Kontakt kursusansvarlige
Rune Nørager:

40 41 44 22

kontakt@uxcampus.dk